מה עובר על ילדים במעברים ?

חופשת הקיץ מסמלת עבור ילדים רבים מעברים
מעבר מגן לכתה א’, מעבר בין גנים, מעבר מביה”ס היסודי לתיכון ואצל משפחות רבות גם מעבר דירה.

כמבוגרים אנחנו לא תמיד מבינים את המשמעות של מעברים אצל ילדים ולכן לא תמיד משייכים מצבי רוח והתנהגויות למעבר.
ילדים רבים שנמצאים בתקופת החופש הגדול לפני העליה לכתה א’ חוששים, מפחדים ומודאגים מהבאות.
כהורים נדמה לעתים שזו בעיקר התרגשות אבל אם מעט נעמיק נגלה שם חששות ופחדים מסוגים שונים.

ומה קורה כשילדים מפחדים?
הם מתנהגים בכל מיני התנהגויות שעבור ההורים יכולות להיות מדאיגות, מטרידות ו/או מעצבנות
והורים רבים מגיעים לשיחה טיפולית במצוקה ולא מבינים מה קורה עם הילד שלהם ומדוע הוא מתנהג כך.

אז ממה ילדים מפחדים?
מהשינוי – מי מאתנו לא מפחד משינויים, גם כשאנו בוחרים בהם והם לא מונחתים עלינו מלמעלה כמו כתה א’ למשל, אפילו אז
אנו המבוגרים הגדולים ומלאי נסיון החיים מפחדים אז כיצד ניתן לצפות שהילדים לא יפחדו?

מהסיפורים והשמועות – חברים מספרים, אחים מספרים, הורים מדברים, סבים וסבתות, קרובי משפחה, כולם מדברים…
בנושא המעבר לכתה א’ מדברים על: לשבת בשיעורים ולא להפריע, על ההפסקות הקצרות, על הלמידה ושיעורי הבית,
והם שומעים ודואגים: אולי לא אוכל לעמוד בזה, אולי לא יהיה לי זמן לשחק, אולי יהיה לי קשה, ואם לא אהיה טוב?
ואם מדובר במעבר לגן אחר: האם הגננת תאהב אותי, האם היא תיתן לשחק בחוץ כמו שאני רוצה? האם הילדים שם יאהבו אותי?
במעבר לבית חדש יש חששות כמו למצוא חברים חדשים שזה ממש עולמם של הילדים, איך אסתדר, האם יהיה לי עם מי לשחק?

איך עוזרים להם?
הכרה בפחדים –  כהורים חשוב להכיר בפחדים והחששות כלגיטימיים ולהקשיב בצורה אמפתית ולא ביקורתית
למה שהילדים מעלים. לעתים קרובות ילדים לא מעלים את הפחדים שלהם כיוון שהם חוששים מתגובת הסביבה ולא רוצים
להיראות חלשים, במיוחד בנים.
לפעמים אפילו הילדים עצמם לא מודעים לפחדים הנמצאים מתחת לפני השטח ורק התנהגויותיהם מצביעות על כך.
במקרה כזה ובכלל כדאי לשבת עם הילדים לשיחות יזומות, לשתף אותם בפחדים שלכם משינוי, אולי אתם זוכרים את עצמכם
לפני כתה א’ או במעבר בית. שתפו שאתם מבינים שזה יכול להיות מפחיד, מלחיץ ומדאיג לעשות מעבר.
אפשר לקרוא איתם ספרים המדברים על מעברים ורגשות, על מעבר לכתה א’, גן חדש או בית יש לא מעט ספרים.
השיח הפתוח, השאלות, האמפתיה וההקשבה מקלים על הילדים מאוד ועוזרים להם לעבור את התקופה המורכבת הזו בתמיכה
ובתחושה שההורים רואים ומבינים אותם ושזה בסדר גמור להרגיש כפי שהם מרגישים.

חשיבה משותפת מה יכול לעזור להם – לחשוב איתם ביחד בדיאלוג פתוח מה יכול להקל עליהם את המעבר לדוגמא:
אם מדובר במעבר לבית חדש להגיע לשם לפני המעבר מספר פעמים ולנסות לפגוש ילדים מהסביבה, לסדר יחד את החדר
החדש בדיוק כמו שהילדים רוצים, להכין את האוכל האהוב עליהם במעבר…
במעבר לכתה א’ להכיר את המורה לפני הכניסה לביה”ס, לדבר על חששות משיעורים ולחשוב מה עושים אם משעמם
או כבר אין סבלנות לשבת, לדבר על שיעורי בית ולהביא לשם מקום של אמון בילדים ושזה גם בסדר אם לא תמיד
תכין שיעורי בית, לדבר על זמן לשחק ולהיפגש עם חברים וכו’.
במעבר בין גנים – להכיר את הגננת החדשה, אם הילדים רוצים אפשר לברר דברים על הגן, לבקר בגן החדש ולשחק בו קצת
כדי להתרגל.

הציפיות שלנו כהורים – ציפיות זה נושא גדול שיש הרבה מה ללמוד בו אבל בנושא הציפיה של ההורים שילדים יתנהגו יפה
בביה”ס או בגן החדש, יעשו רושם טוב, יעשו שיעורים וכו’. כדאי להתבונן על הציפיות הללו, לראות מה מתוכן אתם מחזיקים
ולנסות לשחרר ולסמוך על הילדים ולתמוך בהם בימים המורכבים הללו.
כשאתם מחזיקים ציפיות מול הילדים שלכם אתם מדאיגים אותם, הם חוששים לאכזב ולא להצליח, אם אתם תשחררו,
תסמכו ותהיו שם לצידם המשא על כתפיהם יהיה קל יותר והם ירגישו אתכם כפרטנרים אמיתיים לדרך.

מאחלת לכולכם מעברים תומכים
%d7%97%d7%aa%d7%99%d7%9e%d7%94-%d7%a9%d7%9c%d7%99

 

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופן