
בשיעור הראשון והשלישי בקורס אונליין להורים אני מלמדת על התנגדות ותמיכה ועל עצמאות מחשבתית של ילדים,
שם תוכלו להעמיק ולהבין את חשיבותה של התמיכה וחיזוק דרכם הייחודית של ילדים על הקו שלהם
ובינתיים עד לצפיתכם בשיעור…
שיר בן הארבע מאוד אהב שאמו המוכשרת ציירה לו ציורים, יומיום הוא ביקש ממנה לצייר לו
דמויות שונות והיא נענתה לו בשמחה.
יום אחד אימו של שיר שמעה aלא מומלץ לצייר לילדים כי זה עשוי לתסכל אותם ולגרום להם לא לצייר,
מתוך דאגה אמיתית לשלומו של בנה היא החליטה לא לצייר לו יותר.
בפעמים הבאות ששיר ביקש מאימו כהרגלו לצייר לו היא אמרה לו שיצייר בעצמו וניסתה בדרכים שונות לשדל אותו לצייר לבד.
שיר הפסיק לצייר לבד ויומיום ביקש, דרש, בכה ועשה כל שביכולתו לגרום לאימו לחזור ולצייר לו את הדמויות האהובות עליו.
האם, שרצתה בטובת בנה דאגה והתקשתה להתמודד עם הבכי והדרישה האינסופית לציורים ופנתה אליי לייעוץ.
לאחר שבחנו את הסיפור יחדיו המלצתי לאם לצייר לשיר כאוות נפשו אלא אם כן היא כבר עייפה או שהתזמון לא מתאים לה,
העיקר לא בגלל עקרון כזה או אחר.
לצייר, להתאזר בסבלנות לתהליך של שיר ולסמוך עליו שהוא יוביל במדויק את דרכו היצירתית.
בתחילה שיר סירב לחלוטין לצייר ובקש מאימו עוד ועוד ציורים והיא מתוך ההנחיה שלי המשיכה לצייר לו ולעשות כל
שביכולתה לסמוך על הילד ועל התהליך.
לאחר כחודש ימים של ציורים אינספור שיר הפסיק לבקש שיציירו לו והתחיל לצייר לבד ביצירתיות חסרת גבולות,
בשמחה ובחדווה ובכישרון גדול.
הוריו היו מופתעים מיכולותיו המופלאות של ילד כה קטן ומן המגוון העצום של הרעיונות שעלו לו ושמחו לראותו
רגוע ומרוכז ביצירתו.
אביו העלה השערה ששיר במהלך התקופה בה אימו ציירה לו למד מן ההתבוננות על הדרך בה היא מציירת
ואח”כ יישם את הלמידה הזו בדרכו.
ההצלחה במקרה הזה היא תולדה של הבנה ששיר התנגד להתנגדות של אימו.
האם התנגדה לצייר לו (מדאגה לשלומו) והוא הגיב אליה.
הוא עצמו היה בתהליך למידה חוויתי לפני החלטת האם להפסיק לצייר לו והתנגדותה נחוותה אצלו כהתנגדות אליו.
ברגע שהאם בחרה באופן עקבי ומוחלט להיענות לרעיונותיו ובקשותיו של שיר הוא חזר ליצור בחשיבה ואח”כ גם על הדף.
לא פעם אנו מוצאים את עצמנו מתנגדים לרעיון או דרך של ילד ולפתע דבר פעוט הופך לקושי שמלווה את חיינו לאורך זמן.
זה יכול לבוא לידי ביטוי בענייני אוכל, טון דיבור שמעצבן אותנו ועוד.
במקרים מעין אלה הפתרון הוא פשוט לאפשר לילד לממש את הרעיון שלו, ייתכן שבתחילה זה יהיה לא נוח כמו לצייר
ללא הפסקה או לשמוע קול ילדותי או בקשות כמו תלבישי אותי כמו את אחי הקטן אבל לאט לאט ייווצר איזון והילד
ימשיך לדבר הבא בטבעיות לאחר שמבחינתו החוויה מוצתה עד תום.
רוצים להבין יותר? מוזמנים להירשם לקורס אונליין
בהצלחה